A FRAUTA DENDE A TEBRA



NOITE MAIOR



Baixan segredos sonos

a escada dos fulgores

até a fosa onde enterro o meu anxo:

a vela do meu loito sin arbres e sin páxaros

é de cotío anguria, é de cotío pranto.


Roda o silenzo da i-auga como un salaio alobre

e o terror aboia nas escuras estancias:

entre a paré e a espada seu volume alonga

de mundo derrubado sin eixo que o sosteña

a outro referido de anxos e pantasmas.


Cega a cinza dos astros as toupeiras escuras

sin acougo encovadas nas tebras estantías

onde escorren manseniños vagalumes

namentras as mans valeiras agoiran a distancia

desesperadamentes tendidas cara ao ceo.


E ouvean os cans aluarados nas eiras largasías

atendendo á chamada crudel do desacougo,

e furan os lagartos seus buracos de noite;

mais nós, en pé, os maguados de tebra dura,

malia o afán de fuxir, permañecemos.


Quen soporta o conxuro, a cruz da tebra sempre

a costas pola crara luz da nosa vida,

quen soporta a tafega noiturna dos mortos

trasvoando os seus eidos de corpo presente,


quen soporta as cadeas que inzan os degaros na soma,

o urro aluciñante imantando o silenzo

e o funguido da terra que xira baixo os pés,

dispara sin sentido nista soma de prantos:


Ponnos de luz, Señor, érguenos da terra,

feridos de piedade, arrincanos o espanto

da tebra apaixoada que roe a luz senlleira

derrubada no tempo usada enteiramentes.


Érguenos da soma a outros outos eidos,

ao segredo dar cárzles, ao fulgor istantáneo

na nosa páleda seguridá de cinza.


Ensume na tua chama a derradeira tafega

cando todo o que foi ameace o seu destiño,

e repentinamentes cáia o corpo na nada

como un tanguer mollado de campán esvaíndose.



DEGARO


Sobor de todo, ser, e fronte a todo

e contra todo: xurdir do corazón feito semente

para o suco que as poutas do vértigo

abriron nas escumas do naufraxio.


Sobor da nada, ser, e fronte á nada

e contra a nada, xurdir;

xurdir ergueito da xerfa dos degaros

para unha estela de odio, amor e ira

distendida até o ceo.


Xurdir de isa sarabia

de estrelas que ameaza o desemparo,

o inútil desemparo da luz que nos refrexa.

Xurdir, ruxir

o rencor de ser home, a culpa de ser home

e non imaxen vouga;

de ser detido sangue

e non un río alceso que escorrera polos bordes do mundo,

de ser somentes gorxa e non verba trebón.


Xurdir inmorredoiro

os esgotados na loita, os que cavaron

arrincando cos dentes e coas mans, cos ollos,

istes muros de intrana, sangue e nebra,

de callo quente inda,

que afoga a cada intre a chamada do tempo

caíndo como cinza

nos ollos enxoitados polo espanto.



O ADOESCENTE


Quen fai ira de ti, aitividá frorecente,

cramor até o máis outo, perfeución esvaíndose,

porque un río pode pasar a traveso do teu corpo

e a terra rodar baixo os teus pes sinxelamentes

e porque recoñeces a morte agallopando dende o alén da

ribeira

e sabes como Deus baixa a beber na túa man?


Queres choutar, brilar, xurdir da nebulosa até o cimacio, inda

mais no puro,

chorreando docísima materia, xa tornado o teu corpo en aza

tremelida.


Cómo chaman ao teu corazón as verbas

Inviolabre, Xusto, Firme, Núo, Vixía

i-enmallan a sua tafega imediata na recén descoberta rúa dos

mercaderes:

penduran das suas voces fetiches e corozas

pra o cobixo da choiva do destiño

e zapatos pra os pes ispidos do desterro,

prazas de servidume para o sermón da Estrela.


Ou o vougo eispeutacro! Ou o cair das máscaras!

Ou o frío escenario cando a luz derradeira afógase no silenzo

e as parolas durmen!

Cando a cuncha é un ollo de tebra que dirixe

a soidá dos traxes para a cegueira núa do destiño,

quén ousara chamar destrucción a canto de súpeto revela?


Ñudos de afirmacións traban as mans do desacougo

e a sede non esgota a nidia sangue dos beizos;

os ollos cara o ceo buscan a luzada da derradeira costelación

e atopan no silenzo grauciños de nada, reliquias con ferruxe

para o alimento do acotío afirmares.


E a túa fronte senlleira, vixiadora dos circos baixo a calma

solar

-cada azo é un praneta que xira nos ampros espellos

treizoados por un rencor de pedra-

habitúase ao esgrevio conquerir sin resposta.


Agora é a colleita dorosa dos froitos podres ao marxe do

camiño

namentras a túa ollada debece o suco novo

e o lóstrego non cesa de asoballar as tebras.


Agora é que compartes a costume febril do abandeirado,

seu posto aluciñante, en pé sobor da terra

horribrementes vouga e xa sin senso.


É agora que traes nos teus brazos a cruz de outra medida

e outra é a firmeza do corazón que crama:

a derrubar os muros e abrir todas as portas,

a cravar nas somas as nosas bandeiras de sangue e nosos

beizos de luz,

a erguer a espiga rebinchada dos nosos desordens

e estalar os silenzos como volcáns que xemen

dende as súas intranas podremia incandescente.

Deitaremos o lastre do noso desalento ás foulas dos naufraxios,

cando seña a tafega unha sarabia de astros sobor das nosas

costas,

como unha cruz de ferro

cuia soma sanguenta pérdese no outo infindo.


A amada espera. A amada é doce, ai! eternamente espera.

Corazón cheo de amor é corazón sin tempo.

Ai, a súa voz doce e triste! Ai, o imán do seu pubis!


Non. Nutrirás, inda, a esperma de sono e de silenzo

de impulso irretenibre á vocación do ventre,

que as raíces sedentas teñen cramor de anguria

para unha anticipada froración das súas ponlas.


Usurpar as outuras sin acougo é agora a tafega do teu ceibe

destiño.


É crúa a liberdade baixo a fronte senlleira,

e dór ise luires do corazón nas chamas vivecentes

que queiman de acotío as imaxes fideles do teu degaro

no que afogas o urro quente que pendura dos beizos.


As ponlas dos carballos deitan sangue ao queimalas:

é luz e sangue unxindo a vixianza noiturna para a que

estamos dispostos.

Eis limpando coas nosas mans locentes de núas craridades

interiores

as chagas coas que o home ordea no seu cerebro enxoito un

vougo acontecer:


turrarémoslle das mans toda tafega que non teña senso pra a

súa soia morte,

ceifarémoslle dos ollos a luz que afrora no eispeutacro das

estrelas, inservibre ao suco do destiño,

ispíndolles da tenrura do que foi preconcebido para o seu mol

acougo.

Que somentes sosteñan no seu cerrizo, disposto para a frecha

sanguenta do urro,

tenso, firente, -arco das decisións seguras e senlleiras-,

o que construi sin precesión a mistura do sangue e as verbas

nas intranas,

a dozura dos acios estruchados no xúbilo da loita cara o

infindo.



DESTERRO INSONE


Os que na noite erguen o

seu ramaxe ardigo

no que penduran froitos acos de sede e cinza

e zugan n-ises arrios da luz sobor dos ollos

a tafega comprida de un desterro;


os que teimaron arricaren

dos beizos supricantes a verba definitiva

e somentes a nebra hacharon firme;


os que treman ollando soidades

póla cinza do tempo xa estercadas

que á murcha luz dos eidos negativos

amostran o seguro delito das tafegas;


os que xurden maguados de estremecimento;

os que afogados na derradeira foula do silenzo

dende os noiturnos leitos ardigos

amenceron co terror nas suas intranas;

fondos cales de luz na terra alléa

e viron como un froito o seu desterro;


os que levan nos ollos o silenzo de muitas mortes,

os arrecidos de maldicións istranas

que os ouvidos dos cans afuxen dos umbraes;


os adicados a unha escura promesa,

a un destiño luminoso sin emparo.


Crama ao acougo dos sonos e da morte,

aos muros de silenzo,

debátense nas carzles, estalan

n-isa vouga tafega de outuras negativas

e abandóanse ás chamas do seu sangue

longas como saloucos n-unha furna chea de noite,

e zugan os amaros miolos da súa culpa

como tributo ao ceibe rexurdir;

e ao froito das rexas anguriantes

recollen o seu corpo inavitabre para unha vida de luceiro

orfo.



ADOESCENTE MORTO


Il, como ágoa, tivo unha doce noción de

pedra nídia

e tentou para os seus ollos a luz sobor da luz.

Unha paz silenzosa encheu a inalterabre presenza do seu

corpo.


Eiquí, a carón, a vela

ensume, a súa luzada senlleira e vacilosa

derretendo na soma inda quente dos beizos

o mel no que a súa nai enteiramente ofreceuse.


Houbo choros e queixas.

Mais, doce era a chamada á que íl atendía.

Froitos e mel silvestre levouse pra o camiño

cara unha eternidade que, iñorada, fruía do seu corpo;

axiña acostumouse ao lixeiro fuxir dos lagartos, aos infruxos

da lúa,

ao soave cair das pingotas do orballo na súa man detida,

ao garduar dos boscos e á presenza do anxo.


Deixou nas miñas mans amaror de ren vouga

e a espiña da roseira que xurde dos seus páledos beizos

atravesa a meniña dos meus ollos

como un fulgor agudo e cristaíño.


Agora é un fruir longo de soma en soma

luindo as mans das nenas que lavan os seus panos de sono

nun silenzo de cinza onde aniñan soaves pombas mortas.



TUA ROITA


Éramos camaradas de un mesmo camiño.

Malia que a hora chegou sin consolo ou axuda, atopounos

dispostos;

nosas roitas distintas serían e o impulso inicial

cada ún afirmou ao seu xeito.


Avivache o alento que alcende nas tebras os sonos

e a tua voz derrubouse entre unha renuncia e un só escomenzo:

remexeron as ágoas o sangue de unha antiga pracenta

que os teus pasos, perdidos, limparon. E nas mans o teu froito

cinza crara tornouse.

Non servíu a semente pra o anxo que cuida das nosas roseiras.


Arráutache o espanto de unha luz istranabre na mareia de

Deus sulagada,

e nos ceos ecoa o destiño do fogo nos teus ollos creado.

Namentras, aos teus pes que xa todo o iñoran, avibra a

primaveira a seiva frorecente.


Éramos camaradas de un mesmo camiño.

Cada vez foi meirande do teu corazón a medida e a roita da

túa incertidume.


Entón dinche a man. Despedínme. Craro foi e sin verbas o

noso saúdo.

E ollei como te ías perdendo na soma:

a bandeira nas mans semellaba un corazón ao vento

e unha chama a outa espada: sua pica

longo tempo fitei Tras de tí, a tua espaldra, pecháronse

as somas.


Dende entón busco o nome das cousas que denantes amaras.



AMISTADE


Quero darche unha pomba para a tebra onde habitas

e douche a miña pel que latexa cal pomba namorada.


Quero darche unha verba alcendida de doces agarimos

para o teu corazón que chora sangue núa

e douche os meus beizos que deitan sangue de orfos

menceres.


Quero darche raiolas de ansia redimida

e douche os meus ollos ben cheos de imaxes treizoadas.


E, malia a vouga aititude de espello

co a que atendes a miña pel de anguria,

malia o enxoito desprezo que tés para o meu insonio,

vibro e douche a sereidade da miña incertidume,

e no teu corazón, horribrementes orfo,

habita o meu silenzo.


TESTIMUÑO


A miña vida é como

unha lenta augama.

Longas noites de incertos camiños na tebra

e sempre debecendo a chama que n-atopo.

Servidume? Dous fillos; i-en ningures fogar.


Si cecais unha vez ao meu lado pasades

non vos meigue o segredo da miña tafega:

eu afinco os valados que cinguen o espanto ao outro termo.


Mais si hachades un corpo de anguria no voso camiño

cunha frecha, inda quente de vóo, nas suas mans,

devolvédemo: Eu son.



ARBRE LOCENTE


A terra rube aos beizos como unha

chama en vóo,

rube o sangue da terra treizoada

até as valeiras mans da súplica e o salouco,

até a paixón, soio paixón sin senso.


E nos meus pasos vougo e vougo o ceo

estalan as xeituras anguriantes

aloumiñando as craras violenzas

de esnaquizados urros e silenzos.


Terra ou ceo, da espranza ao desamparo

leva a treizón nas sens de soma a cinza,

avivece a semente e a xeitura ensume

no ermo de unha bágoa.


Quedan

aluciñados eidos interiores

coas rúas e os menceres en azas convertidos,

co namoro das veas embiortadas aos azos inomabres

que escuramentes xurden, inzós de sonos lévedos,

como saloucos mudos,

como unha repentina paixón asulagada.


Cando

locentes froitos cheos de pasaros,

de vóo detido degoradamentes

encadéanse aos beizos;

cando as lenes seráns semellan pombas tristes

e as facianas fideles estarulan ás noites intranabres;

cando o sorriso ceifa a gorxa dos silenzos

e as voces cinguidas arrulan inquedanzas,

entón érguese a morte como unha doce estatua e un alento.



CANTIGA DE UNHA CULPA


O sono, miña amor,

o sono aceso

ecoou nos cristaes da fiestra.

Alí os cans ouveaban

o silenzo anguriante dos despoxos.


Tras a tebra roída

or una luz que tiña en servidume

profundidá de azas,

sonou o crarín roxo do castigo.


Aloumiñaba a lúa os dentes do can morto

cando diante da ollada

abríronse vieiros e vieiros:

sobor do abismo un resprandecía.


Cecais agora despertareime preso,

ríxido, miña amor, coas intranas

como un ñudo de tebra que me afogue.

Brandos vermes xurdían do meu sono.

Pasaros mouros, cegos, beben na miña saíva

os terrores da súprica. Ti durmes.

Durmes coa branca seguridá de pomba.


Eu acóllome á luz do teu sorriso,

ao quentor do teu corpo

á doce sereidá do teu dormires

i-en silenzo, choro.



DÍA DE DIFUNTOS


Caen e roldan as follas ao redor da i-auga

como si fora o seu decir: chorade.

Tanguen as campáns silenzo sin emparo

como si fora o seu tanguer: chorade.


Chorade aos ancrados na soma e na morte,

aos núos sulagados na terra lividosa;

a sua mistura fidel escorre manseniña

eistinguíndose ao tauto da corpórea presenza.


Unxe o moucho a esperma ardiga

que alcende a dubidosa chama amarela do recordo.


Agoiran os cans a profunda verdá dos cadaleitos

e o seu ouvido ecoa á noiturna servidume dos mortos.


Agora o vento recende a frores murchas,

a coroas de mirto que desfixo o tempo

e palpo na outra luz do desamparo

outas verbas xiadas do agoiro derradeiro no intre

inespresabre.


Náusea cristaíña ensomecendo a fronte

é isa podredume

que frúe nun leitoso carreiriño de vermes.


Ises abandoados ás poutas da terra

que estiveron a rente da luz que aluma as noites

tornan atraspasando os muros,

corpos deshabitados na orfa culpa da terra,

e buscan docementes cobixo ao desamparo.


Quén chama nos cristaes da fiestra con además escuro e

istranabre?

isa voz de ningures, qué ten de ir?


Pasou un anxo, un anxo

e o silenzo ceifa un cabelo de anxo,

e a i-alma ten callada unha pinga de sangue do anxo que

pasou,

do anxo que xiou a miña intrana

coa sua ollada doce dende a tebra.

I-é un ronsel de tebra anguriante o paso do anxo,

é a dór dos mortos ensumíndose na soma ardente da tebra,

é a morte, Señor, que ancrou na miña intrana,

na intrana do neno que se fai na pracenta

envolto en panos de sangue, aloumiñado na tebra.


As somas choran; as somas dín: chorade

cheos de horror e loito

aos ancrados na vida da morte eternamentes.


Quen agora

non tente para os seus pés baixo do mundo

longas filas de morte horizontabre,

negará para sempre o que é chama e silenzo



SUCESO


Ouvean chamas irtas ao

agallopar da morte
e a tua fronte xiada é muro de silenzo.
Debruzado entre a herba
-o oco da tua soma no muro dobra a lúa-
o orballo, pinga a pinga, pendura dos cabelos
e unha ranciña nova croa sinxelamentes
á noite dos teus ollos.

Longo era o viaxe no longo tren da noite.
Tí ibas podrecendo a tua i-alma nas verbas,
amosando as túas chagas.

Cando ao túnel bulrache a túa vouga calidad de burato
cuspinte na faciana.

Despois, da man da morte xiada, adeprendiche
a andar a tua soma, o oco da túa soma,
paseniño e soave, sin feríla,
dende a testa até os pés.
Entón arrepentínme, e con pena nos beizos
o teu rostro azuado limpei de sangue e néboa.



TREBÓN PERPETUO


Aos mariñeiros de Cangas, Vigo,

Bueu e Baiona.


Revoan as gueivotas cal sotiles agoiros

diante das furnas mouras, dos umbraes tremelidos,

sulagadas na outura dubidosa

sobor das cons que teñen a dór do arraigamento.


I-eu atendo aos bordes ausolutos da terra

onde as rodas do tempo

coinciden coas estancias cristaíñas do espazo

tirando interminabres no eixo do meu corpo.


As augamas aboyan nas tebras estantías

encovando coas poutas insones dos anceios

unha morte silenzosa e cristaíña

onde enterran o seu corpo ferido de soidades.


O urro ven de lonxe estremecendo as ágoas

como un roteiro amargue, caritel

que agromecera de un naufraxio antergo.


E os ollos vixiantes

do mariñeiro erguido no cimacio da anguria

descobren n-isas foulas rodantes que esgotan os azos do vento,

nos ronseles de escuma que siñalou o lóstrego

vertendo ouros airados sobor da pel das ágoas,

os fondos cadeleitos de anteriores naufraxios.


Queixume da calima misturada cos choros largasíos

das lonxanas campáns

que alongan o seu tanguido triste nas intranas.


Póla anguria das mulleres que esculcan dende as cons

o erguido mastro senlleiro, o velamio

firme o trebón perpetuo do destiño

e que atopan na praia o remo soio

ou a faciana descoñecida moito tempo ousesa

do que ninguén contou o istrano acontecer.


Na xerfa do mar frúe o sangue cristaíño

como un ronsel á popa de morte afirmativa.

Engádame ao trebón iste azo valeiro

que brúa a par de mín cal si enmovera

a órbita segura das costelacións inmutabres

que fora ordeada por unha man insone.


É o seu refrexo humán, a sua sede sin termo,

iste degaro ouseso que recúa no intre

de seren os cordaxes ereutos e a búxola perdoida

nunha mareia encadeada á lúa eternamentes:

de eistender as mans póla codea do mundo

i-entender a armonía da sua maldición rodante

e derrubar na ollada os muros do hourizonte

e tanto ceo vougo que oprime fronte e peito.


Enamórame isa morte comprida

que leva como un froito nas mans o mariñeiro.


Enamórame aqueles que xa entraron no tempo

polos ronseles escumantes dos naufraxios:

ises mortos de ágoa e de silenzo.


Enamórame isa istrana presenza diamantina

na que os naufraxios son lumieiras noiturnas

amedrando nas mans ampliamentes tendidas.


Enamórame o corpo que debala e que enche

cara a lúa, lixeiro boiando póla xerfa das ágoas,

desraigada semente de áxil, xoven navío

que o lóstrego atopou desrbolado na noite.


Enamórame o bruir do trebón na noite escura e irta,

as rafegas do vento, a queixume dos mastros,

namentras conta o tempo n-istas sens latexantes

os xemidos do esprito profundamentes preso

cuia voz parés ouvirse, misturando os seus azos

coa tensión alobre e anguriante do mundo.


Roe o xúbilo a tebra nos mastros ergueitos

e o trebón espalla luzadas vibrativas,

namentras nós faguemos sobor das foulas núas

da nosa vida acesa, outo destiño.



A RÚA


A Don Carlos Quiroga Losada


Por eiquí a miña vida paso a

paso demora,

rúa sempre avibrada dos nosos cumplimentos

como o acordeón que funde renovados alentos,

o final da cantiga a cada paso, e chora.


Xúntanse adeuses orfos, transitadas lembranzas,

como un exceso ao noso diario acontecer.

Todo tén un recendo de fuxidas espranzas

sulagadas agora no vougo do lecer.


Qué ben dobraron panos de soma nas esquiñas

os degaros xurdidos para un só escomenzo,

e cántos devagares nas foulas cristaíñas

das lámparas noivadas coa noite e o silenzo.


Outros tiveron parte da rúa inesperada,

mais por riba do sono, unha sola tafega:

a que foi elexida e quedou confiada

ao meu orfo destiño como unha doce entrega.


Referencia das cousas para a nosa medida:

eiquí o farol, a esquiña; dobrando, está o incerto,

alí a doce ventura, a hora prometida,

alá o valado, a espera, e mais aló o aberto.


Transeúnte do espanto e xa vougo de imaxes,

á ventura das azas sin intres nin lindeiros,

fito atrás, cara a rúa, os ledos carruaxes

e as fiestras que alcenden adeuses derradeiros.

Fabulario Novo